SPRÅKLÄRARE FÖRR OCH NU

Written by Elisabeth Engvall Younsi
Category: Blog Created: Tuesday, 02 May 2017 07:16

Ofta framförs det hur mycket som läggs på oss lärare. Det talas om sysslor vi inte hade förr och som nu gör att vi drunknar i administrativa uppgifter.


Sällan framförs det hur mycket vi gjorde förr, som tog tid och kraft, men som nu dukas upp på våra datorskärmar som livbojar. Jag har arbetet i snart 20 år som språklärare. Jag undervisar i franska och svenska och ur ett modernaspråklärarperspektiv vill jag slå ett slag för digitalisering som en livboj i undervisningen.

Det finns sidor med självrättande övningar, exempelvis www.didieraccord.com för franskan där eleverna kan arbeta med grammatiska moment och få direkt återkoppling på om de har gjort rätt eller fel.

Det finns UR-filmer som ligger ute (www.urskola.se) med arbetsmaterial och gloslistor till. Det finns kortfilmer, nyhetsprogram och tv-program. Målspråkslandet kommer närmre när Utbildningsradion med sina uppdateringar med lätthet hjälper läraren att på lättfattlig franska exempelvis kunna hålla sina elever à jour om presidentval i Frankrike. De elever som behöver språkbada lite extra kan ordineras 10 minuter varje dag med Duolingo – en gratis språkapp som hjälper eleverna att gå framåt i språket.

Var det bättre förr? Var det enklare att vara lärare för 20 år sedan? Som lärare i moderna språk svarar jag nej. Jag upplever att det är bättre nu. Det är enklare och smidigare att göra ett bra jobb, mycket tack vare den ökande digitaliseringen i våra skolor.
Som lärare är det viktigt att inte drunkna i alla arbetsuppgifter. För att inte göra det är det viktigt att vi ser oss omkring och greppar alla de livbojar som guppar omkring oss.
Elisabeth Engvall Younsi

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

People in this conversation