FLIPPA KLASSRUMMET OCH/ELLER JOBBA SMART

Written by Helena Kvarnsell
Category: Blog Created: Monday, 15 May 2017 07:23

Jag är en av de lataste lärarna i landet och har precis skrivit en bok som heter "Jobba smart - din vägledning som lärare".

Hur går detta ihop med att flippa klassrummet? Jo, lite si och så skulle jag nog säga. Här är några exempel på hur du kan tänka runt flippat klassrum och att jobba smart.

Problem: Du har någon eller några få elever som ställer många frågor under varje genomgång du håller. Så till den milda grad att klasskompisarna börjar skruva på sig.

Förslag till lösning: Då kan du nog vinna lite tid på att någon gång då och då spela in din föreläsning och ge eleverna denna i filmform att se hemma som läxa istället för att på så sätt kunna använda lektionen mer effektivt.

Problem: En del i elever i din klass behöver mycket hjälp då de t.ex. löser matteuppgifter.

Förslag till lösning: Då kan det passa med filmer där du berättar hur man löser en viss typ av uppgift som eleven då kan se om och om igen.

Problem: Vårdnadshavare i klassen du undervisar har svårt att hitta information i skolans lärplattform, digitala eller såväl analoga läromedel.

Förslag till lösning: Spela in en film där du visar runt och förklarar hur det fungerar, hur plattformen eller boken är upplagd.

Problem: Du känner dig osäker på hur man på bästa sätt förklarar ett visst begrepp.

Förslag till lösning: Leta efter andra lärare som förklarar detta på Youtube. Lär dig av dem.

Problem: Du gillar idéen med flippat klassrum men har inte den tiden över att göra egna filmer.

Förslag till lösning: Låna filmer av andra lärare. Det finns mängder med lärare som gör bra filmer som du kan dela till eleverna. Ge gärna den ursprungliga läraren lite cred genom att berätta om vem det är som står bakom filmen.

Problem: Du tycker att flippat klassrum enbart verkar vara ett sätt att få fortsätta hålla föreläsning och egentligen inte får eleverna mer aktiva.

Förslag på lösning: Låt eleverna själva göra förklarande filmer till varandra. Jag brukar be eleverna, att parvis, lösa matteuppgifter ihop och spela in lösningen. Filmerna tillgängliggörs sedan för alla eleverna. Eleverna kan också göra filmer för att visa en laboration eller göra en redovisning om något och på det sättet kan fler ta del av fler laborationer eller redovisningar (olika vetenskapsmän/djur/länder el dyl)

Problem: Det är svårt att få eleverna att förstå vissa begrepp, fenomen eller skeenden.

Förslag på lösning: Be eleverna göra egna filmer som förklarar detta. Genom att förklara för andra måste eleven förstå själv.

Problem: Det finns så många fina filmer på nätet att använda men det tar sån tid att titta igenom dem och leta upp de bästa.

Förslag på lösning: Ge eleverna i uppgift att söka reda på filmer på nätet som kan vara till användning i ett visst moment. Be dem beskriva filmen med ett par meningar. Du kommer genast ha massor med filmer som du kan använda i klassrummet, som läxa eller som stöd till elever som vill fördjupa sig. På detta sätt lär sig också eleverna hur de kan göra när de kör fast hemma någon gång.

Det var några "Jobba smart" -tips. Läs fler i boken: https://www.gothiafortbildning.se/77410027-product

Helena Kvarnsell

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

People in this conversation