VAD ÄR DIGITAL KOMPETENS - FÖR PEDAGOGER?

Written by Jan Hylén
Category: Blog Created: Tuesday, 21 November 2017 16:12

Den kanske tydligaste förändringen av lärarrollen är behovet av att ha digital kompetens.

Det räcker inte längre med att ha ämneskunnandet samt pedagogisk och didaktisk kompetens. Detta behöver numera kompletteras med en digital kompetens. Exakt vad denna kompetens består av är svårt att definiera. Skolverket har avstått från att försöka göra en sådan definition. I sitt förslag till nationell strategi för skolans digitalisering talar man helt enkelt om att lärare och elever behöver ”en adekvat digital kompetens”, men det exakta innehållet avstår man från att beskriva.


Digitaliseringskommissionen lämnade ett betänkande om digital kompetens 2015 (SOU 2015:28) som byggde på följande definition: ”Digital kompetens är att vara digitalt kompetent är att vara bekväm i digitaliseringen ... och att kunna hantera omvälvningen som digitaliseringen innebär i alla delar av livet utan alltför stora svårigheter.”


Digital kompetens innebär att ha:

  • de kunskaper som behövs för att inhämta, kommunicera, interagera och producera digitalt,
  • de färdigheter som behövs för att använda digitala verktyg och tjänster,
  • förståelse för den omvälvande kraft som digitaliseringen innebär i samhället och
  • motivation att lära mer om möjligheterna, hindren och bristerna.

 

Men detta är en allmän digital kompetens. Inom varje yrkesområde tillkommer sedan en mer yrkesspecifik digital kompetens. Inom ett av EU:s så kallade Joint Research Centres (JRC:s) pågår för närvarande ett arbete med att försöka definiera vad denna pedagogiska digitala kompetens skulle kunna innebära (DigCompEdu). Man syftar också till att utveckla ett självvärderingstest så att pedagoger på egen hand ska kunna bedöma sina styrkor och svagheter, och därmed kunna vidareutveckla sin digitala kompetens.

Verktyget bygger på sex huvudrubriker:

  • Professionellt engagemang som bland annat innefattar att på ett säkert och effektivt sätt kunna hantera data, kollegialt samarbete, kunna reflektera över sin digitala praktik och att ständigt kunna fördjupa sin digitala kompetens.
  • Digitala lärresurser som bland annat innefattar att kunna hitta och välja digitala lärresurser från internet, att kunna organisera, dela och publicera sådana resurser samt, inte minst att kunna skapa (eller modifiera existerande) digitala lärresurser.
  • Digital pedagogik som innebär att kunna använda digitala verktyg i undervisningen, att kunna interagera digitalt med eleverna, att kunna stödja elevers digitala kommunikation och att kunna stödja elever i deras eget digitala lärande.
  • Digital bedömning som innebär att kunna använda digitala verktyg både till formativ och summativ bedömning, kunna analysera och bedöma digitala produkter samt att kunna ge digital återkoppling och planering.
  • Stödja elever innefattar att kunna ge elever tillgång till lärresurser, att kunna använda digitala verktyg för att kompensera elever med särskilda behov, att differentiera och individualisera undervisningen samt att göra eleverna aktiva och engagerade.
  • Understödja elevernas digitala kompetens genom att ge dem medie- och informationskunnighet (MIK), stödja elevernas förmåga till digital kommunikation och samarbete samt deras digitala skapande och problemlösande.


Verktyget är fortfarande under utveckling så det är för tidigt att säga exakt hur det kommer att se ut. Sannolikt kommer det också att behöva modifieras och förnyas allt eftersom tekniken utvecklas. Men beskrivningarna ger ett intressant förslag till vilka digitala kunskaper och färdigheter en pedagog av idag behöver.

 

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.
  • No comments found